Kolejny krok w sprawie odbudowy Toru Wyrazów

Tor Wyrazów, na którym trenował Robert Kubica, powstaje w gminie Blachownia. W tym kierunku odbyły się konsultacje branżowe. Niewiele można zrobić przed powstaniem częstochowskiej obwodnicy.

Wiosną tego roku odbyły się ogólnodostępne konsultacje branżowe w sprawie odbudowy Toru Wyrazów, leżącego przy administracyjnej granicy Częstochowy w gminie Blachownia. Rozmowy dotyczyły m.in. szkoleń i dostępności toru. Automobilklub Czestochowski, inicjator odbudowy obiektu, chciałby, aby było to miejsce otwarte dla przeciętnych ludzi. W perspektywie są szkolenia nie zawodników, ale zwykłych kierowców, bo takich miejsc na mapie kraju próżno szukać.

Porozumienie w sprawie wspólnej intencji odbudowy toru samochodowo-kartingowo-motocyklowego w Wyrazowie 4 grudniu 2018 r. podpisały Częstochowa, Blachownia i właśnie ww. grupa miłośników klasycznych pojazdów. Był to pierwszy oficjalny etap współpracy w kierunku odzyskania przez zaniedbany obecnie obiekt dawnej świetności. – Najtańszy wariant to koszt kilku milionów złotych – wyjaśniał wówczas Marcin Stryczak, prezes Automobilklubu. – Realizacja wszystkich założeń może kosztować nawet 50 mln. Dziś, dzięki temu porozumieniu, rozpoczynamy oficjalne starania o odbudowę toru. Teraz potrzebujemy około dwóch lat na przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego i projektu budowlanego. Sama inwestycja może być realizowana przez kolejne 2-4 lata.

 

Następnym krokiem były konsultacje, w wyniku których nie było potrzeby nanoszenia istotnych zmian w projekcie. Nie są jeszcze rozmowy z mieszkańcami, a sama kwestia odbudowy może być obecnie coraz mniej aktualna. Tor jest nieczynny do odwołania z powodu budowy autostrady. Wynik przetargu GDDKiA w sprawie odcinka F autostrady A1, przy którym pracowało uprzednio włoskie konsorcjum, nie napawa optymizmem i może mieć konsekwencje również w odniesieniu do podczęstochowskiej inwestycji. Dla sprawy odbudowy Toru Wyrazów może być to krok wstecz.

Koncepcję odbudowy przygotował Automobilklub. Zakres prac będzie zależał od środków, choćby od tego, czy uda się uzyskać zewnętrzne dofinansowanie. Skromne plany mówią o remoncie, a szersze założenia o budowie uniwersalnego kompleksu dla treningów, wyścigów kartingowych, motocyklowych i samochodowych. Istnieje też koncepcja budowy m.in. odcinka do driftu i płyty poślizgowej. Sygnatariusze grudniowej umowy zadeklarowali, że będą starać się o wpisanie przebudowy toru na listę kluczowych projektów województwa śląskiego w okresie programowania 2021-2027. Pomocy w urzeczywistnieniu inwestycji mają udzielić pewnego rodzaju ”ambasadorowie”. Jednym z nich został najbardziej obecnie znany częstochowski kierowca wyścigowy młodego pokolenia, Bartek Mirecki, który uczestniczył w testach Ferrari Driver Academy oraz FIA Young Driver Excellence Academy.

Na Torze Wyrazów ćwiczył w kartingu, na długo przed startami w Formule 1, Robert Kubica. Obiekt powstał w I poł. lat 80. ubiegłego wieku, po czym stał się głównym miejscem spotkań pasjonatów kartingu z południowej Polski. Na przestrzeni lat 90. tor stracił swoje znaczenie, a starania o przywrócenie mu dawnej roli rozpoczęły się w obecnej dekadzie.

Krzysztof Rygalik
rygalik@miejska.info.pl
Fot.: Urząd Miasta Częstochowy / Automobilklub Częstochowski

Miejska TV